Separatutställning på Piteå Konsthall 2/2 - 2/3 - Kontrasternas ö

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Två veckolånga vistelser på Island, har varit utgångspunkt för de akvareller jag visar i denna utställning. Mötet med denna vackra kontrastrika natur gav en besatthet i att försöka fånga det säregna i detta landskap. Det grafiska askgrå, de delvis frostiga och snötäckta bergsryggarna i november, silhuetter av hästar vid gårdar vi passerar och de skrovliga lavafälten täckta av den illgröna mossan.

 

En resa längs hela södra kusten förbi vulkaner som Eyjafjallajökull, Katla, och de som nu väntas vakna snart - Hekla och Öraefajökull. Fantasier om het sprutande lava och om rykande askmoln. Båttur på glaciärsjön Jökulsárlón vid Vatnajökull, där spännande mönster i isens formationer bildas när den ljusa ytan marmoreras av sprickornas turkosblå toner och grafiska ränder av vulkanaska.

 

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Besökte din utställning igår, spontant gick jag in och utan att veta något om din konst sa jag högt vid första målningen ”Det här känns som Island!” och så var det så! Besökte ön för tre år sedan och blev överväldigad, nu fick dina konstverk mig att minnas, det blev som en upplevelse på nytt. Tack! Du målar så vackert, magiskt!

Svar: Tack ska du ha Lina för den fina kommentaren 😊
None None

2019-02-23 @ 09:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0